Fundamentalną zasadą, którą kierujemy się w naszej działalności, jest zgodność z prawem. Służy temu przestrzeganie przepisów ustawowych i przepisów nadzoru dotyczących naszej działalności, a także wewnętrznych aktów legislacji. Każdy pracownik poprzez swoje działania względem klientów stoi na straży dobrego imienia Grupy ERGO Hestia oraz unika działań mogących kreować negatywny wizerunek Spółek STU ERGO Hestia SA i STU na Życie ERGO Hestia SA w oczach naszych klientów. Dążymy do zaoferowania klientom możliwie jak najlepszego doradztwa i dostarczenia im wszystkich informacji potrzebnych do podjęcia właściwej oraz trafnej decyzji z punktu widzenia ich interesów. Zdajemy sobie sprawę z tego, że nasza działalność ma wpływ na szeroko pojęte otoczenie gospodarcze, społeczne i środowiskowe, w którym ją prowadzimy. Dlatego naszą tożsamość budujemy kierując się zasadami przezorności, prewencji i odpowiedzialności w doborze kontrahentów i partnerów oraz zapewniając i zachowując uczciwość we wszystkich transakcjach biznesowych.
Współpracujemy z wieloma partnerami, dlatego tak ważne jest dla nas przestrzeganie zasad i wartości, które tworzą obraz biznesu etycznego, profesjonalnego, bezpiecznego oraz świadomego, a także odpowiedzialnego za rolę, jaką pełni w wymiarze ekonomicznym i społecznym.
Wojciech Radwański. Fotograf
Dokumenty te stanowią podstawę dla wielu procedur, a ich elementy są również obecne w kryteriach i informacjach skierowanych do interesariuszy zewnętrznych. Ich rolą jest zapobieganie potencjalnym negatywnym skutkom naruszenia zasad etycznych w prowadzeniu działalności biznesowej.
Wyżej wymienione polityki, kodeksy oraz inne dokumenty funkcjonują w całości wyłącznie w obiegu wewnętrznym organizacji, co wynika z przyjętych legislacji oraz wytycznych Grupy Kapitałowej ERGO i Munich Re.
Grupa ERGO Hestia zobowiązana jest nie tylko do przestrzegania wymogów wynikających z przepisów prawa, ale również uwzględniania w pełni szerokich rekomendacji wydawanych przez odpowiednie organy nadzoru, w tym instytucje międzynarodowe. Całość dostosowania do regulacji prawnych oraz zalecanych rozwiązań zapewnia, iż jesteśmy podmiotem stabilnym, bezpiecznym i transparentnym – godnym zaufania oraz dbającym o ochronę interesów zarówno klientów, jak i pracowników.
Stosujemy Kodeks postępowania dla pracowników (Kodeks Etyki). Jesteśmy jednocześnie zobowiązani do przestrzegania zasad ujętych w Kodeksie postępowania Grupy ERGO i Munich Re, który wyznacza kierunki odpowiedzialnego działania i jest udostępniany również zewnętrznie za pośrednictwem kanałów komunikacji Grupy Munich Re.
Stosujemy zasadę „zero tolerancji dla wszelkich naruszeń Kodeksu Etyki i innych nadużyć, w tym finansowych”, w związku z czym wprowadziliśmy środki mające na celu zapobieganie wystąpieniu i wykrywanie nieuczciwych działań, a także właściwe reagowanie w przypadku ich wykrycia. Wyposażyliśmy naszych pracowników w narzędzia do identyfikacji i zgłaszania nadużyć na wczesnym etapie. Dodatkowo dzięki systematycznym badaniom wykonywanych operacji oraz właściwemu reagowaniu wzmacniamy ochronę całego systemu, w tym finansowego, i jego poszczególnych uczestników.
Przykładamy dużą wagę do kontroli efektywności podejmowanych działań w zakresie przestrzegania stworzonego w Grupie systemu zarządzania etyką i przeciwdziałaniu nadużyciom poprzez czynności podejmowane przez Funkcję Zgodności oraz powołaną osobę ją nadzorującą – Oficera ds. Zgodności. W strukturze wyodrębniona jest właściwa merytorycznie komórka organizacyjna – obszar zgodności, ulokowana autonomicznie w Biurze Zarządu. Wiedza specjalistyczna skupia się w jednostce ds. zgodności, jednak część zadań związanych z zapewnieniem zgodności, czy też zarządzaniem ryzykiem braku zgodności, delegowana jest na jednostki biznesowe i operacyjne.
Pracownicy realizujący zadania funkcji w ramach obszaru zgodności wykonują je samodzielnie i niezależnie. Dysponują nieograniczonym prawem i dostępem do informacji dotyczących istotnych zadań. W miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz w roku, Funkcja Zgodności przeprowadza przegląd ustanowionych zasad i planów zapewnienia zgodności z przepisami. Przegląd obejmuje wszystkie obszary działalności Grupy ERGO Hestia. Funkcja Zgodności przedkłada Zarządowi sprawozdania okresowe oraz przygotowywane ad hoc dotyczące działalności funkcji, w tym informacje dotyczące stwierdzonych naruszeń zasad zgodności oraz działań naprawczych podjętych przez kierownictwo stosownie do bieżących potrzeb.
Wszyscy pracownicy przechodzą szkolenie ze znajomości zasad ujętych w Kodeksie postępowania dla pracowników ERGO Hestii. Szkolenie na poziomie ogólnym stanowi element szkoleń onboardingowych i jest powtarzane co dwa lata w ramach tzw. szkoleń odnawiających.
Od 2020 r. funkcjonuje formuła szkoleń online, do których dostęp mają wszyscy pracownicy. Dodatkowo szkolenia przedstawiające kompleksowo, na rozszerzonym poziomie, kwestie antykorupcyjne, realizowane są dla pracowników bezpośrednio wystawionych na takie ryzyko.
W związku z wysoką skutecznością prowadzonych działań nie zidentyfikowaliśmy konieczności modyfikacji istniejących procedur.
Kodeks Etyki zawiera zapisy dotyczące przeciwdziałania korupcji. Grupa stosuje zasadę zero tolerancji dla wszelkich przestępstw finansowych.
Przyjęliśmy również Kodeks postępowania dostawców i wykonawców. Zawiera on istotne deklaracje i zasady którymi się kierujemy zgodnie ze Strategią Biznesową Grupy ERGO Hestia. Kodeks określa podstawowe normy współpracy i prowadzenia działalności biznesowej, których stosowania oczekujemy od naszych obecnych i przyszłych partnerów. Współpracujemy wyłącznie z dostawcami i wykonawcami sprawdzonymi pod kątem jakości, rzetelności i elastyczności działań. Zobowiązanie do przestrzegania Kodeksu jest częścią umowy zawartej z Grupą ERGO Hestia, a także deklaracją dobrowolnego spełnienia wymagań zawartych w tym dokumencie.
Poszczególne terminy, takie jak korupcja, łapownictwo, konflikt interesów czy gratyfikacje i płatności mające na celu „przyspieszenie biegu spraw” zostały zdefiniowane poprzez wskazanie, jakich czynności pracownik Grupy nie powinien się dopuszczać. Opisano kwestie wręczania i przyjmowania upominków biznesowych, jak również przekazywania prezentów urzędnikom, zatrudniania krewnych pracowników, zachowania w zakresie przekupstwa i korupcji oraz w przypadku wystąpienia konfliktu między interesami prywatnymi i zawodowymi. Dodatkowo, w razie wątpliwości co do definicji, zasadnym jest odwołanie się w tym zakresie do powszechnie obowiązujących przepisów prawa.
Daniel Remian. Fotograf
Liczba przeszkolonych pracowników | Odsetek przeszkolonych pracowników | Liczba poinformowanych pracowników | Odsetek poinformowanych pracowników | |
wyższa kadra zarządzająca | 2 | 100% | brak danych | brak danych |
średnia kadra zarządzająca | 5 | 100% | brak danych | brak danych |
pozostali pracownicy | 398 | 99,7% | brak danych | brak danych |
SUMA | 405 | 99,8% | brak danych | brak danych |
Informacje o aktualnych szkoleniach i regulacjach w obszarze przeciwdziałania korupcji dla pracowników publikowane są w intranecie Grupy ERGO Hestia, do którego dostęp mają wszyscy pracownicy. Intranet nie daje pełnej możliwości monitorowania liczby i odsetka pracowników, którzy zapoznali się z tymi informacjami.
W 2022 r. nie zgłoszono w Grupie ERGO Hestia przypadków korupcji, w związku z czym nie podjęto również dalszych działań w tym zakresie.
Członkowie Zarządów STU ERGO Hestia SA oraz STU na Życie ERGO Hestia SA podlegają regularnej, pierwotnej i następczej ocenie odpowiedniości jako członkowie organów podmiotów nadzorowanych, których samodzielną częścią jest obszar konfliktu interesów, co zostało szczegółowo określone w Regulaminie Zarządu. Na poziomie ogólnym obszar konfliktu interesów zarządzany jest również poprzez odpowiednie zapisy Regulaminu Pracy, którego przestrzeganie jest obowiązkowe dla wszystkich pracowników, w tym członków Zarządu.
W przypadku wystąpienia konfliktu interesów, interesariusze są informowani bezpośrednio przez Oficera ds. Zgodności.
* Dane dotyczą spółek Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia SA oraz Sopockie Towarzystwa Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia SA. Członkowie Zarządu podlegają indywidualnym szkoleniom z zakresu polityk i procedur antykorupcyjnych na poziomie Grupy Kapitałowej. W 2022 r. nie zbieraliśmy danych o ww. szkoleniach oraz o liczbie i odsetku partnerów biznesowych, których poinformowano i przeszkolono z zakresu polityki i procedur antykorupcyjnych.
Hestianie mogą zasięgnąć porady w zakresie stosowania praktyk związanych z odpowiedzialnym biznesem czy szczegółowych polityk. Odpowiednie dokumenty są dostępne w naszym intranecie lub bezpośrednio w poszczególnych jednostkach organizacyjnych. Stanowią one podstawę wielu procedur, a ich elementy są również obecne w kryteriach i informacjach skierowanych do interesariuszy zewnętrznych, takich jak np. dostawcy. Naszym celem jest współtworzenie przyjaznego środowiska pracy, przestrzeganie przepisów prawa oraz wewnętrznych procedur, a także reagowanie na ewentualne nieprawidłowości.
W Grupie ERGO Hestia funkcjonuje mechanizm zgłaszania naruszeń. Niektóre z kanałów są również dostępne dla podmiotów zewnętrznych.
w formie wiadomości e-mail, na adres whistleblowing@ergohestia.pl
w formie listu, skierowanego do Oficera ds. Zgodności, na adres ul. Hestii 1, 81-731 Sopot
osobiście do Oficera ds. Zgodności
W przypadku wpłynięcia zgłoszenia o naruszeniu Oficer ds. Zgodności niezwłocznie podejmuje działania następcze, tj. dokonuje analizy zgłoszenia w celu zweryfikowania informacji o naruszeniu i podejmuje decyzję o wszczęciu postępowania wyjaśniającego w danej sprawie.
Drugą, poza Oficerem ds. Zgodności, jednostką funkcjonującą w celu zarządzania zaistniałymi negatywnymi skutkami naruszenia zasad wynikających z systemu zarządzania etyką i przeciwdziałaniem nadużyciom jest Oficer ds. Zwalczania Nadużyć.
Od 2008 r. w Grupie ERGO Hestia funkcjonuje system zgłaszania podejrzeń nieprawidłowości (tzw. whistleblowing), który umożliwia pracownikom anonimowe lub imienne przekazanie informacji o podejrzewanych, zaobserwowanych lub doświadczonych niezgodnościach z Kodeksem Etyki. Zgłoszeń można dokonywać telefonicznie, SMS-em lub e-mailowo. System zapewnia pełną ochronę danych osobowych zgłaszającego.
Do incydentów krytycznych z zakresu IT zaliczane są wszystkie incydenty mające negatywne wpływ na interesariuszy, otoczenie lub wizerunek firmy i przy których zbierany jest sztab kryzysowy. Zidentyfikowane incydenty krytyczne, w tym incydenty krytyczne IT, są raportowane Zarządowi. W 2022 r. nie został zgłoszony żaden tego typu incydent w Grupie ERGO Hestia.
W roku 2022 spółka STU ERGO Hestia SA miała nałożoną karę pieniężną za przekroczenie terminów likwidacyjnych. https://www.knf.gov.pl/knf/pl/komponenty/img/Komunikat_Ergo_Hestia_I_instancja_79289.pdf . Wyszczególniona kara dotyczyła przekroczenia terminów likwidacyjnych w raportowanym okresie sprawozdawczym, tj. w roku 2022.
W ubiegłym roku w Spółce STU na Życie ERGO Hestia SA było w toku prowadzone postępowanie administracyjne w związku z naruszeniem, które zostało ujawnione w 2020 r., odnośnie do przepisów ustawy dotyczącej AML (z ang. Anti-Money Laundering) – przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu i nie zostało ono zakończone na dzień 31.12.2022 r.
Od roku 2021 toczy się postępowanie sądowe w sprawie odwołania od decyzji Urzędu Ochrony Danych Osobowych. Kara nałożona przez PUODO została uchylona przez Sąd pierwszej instancji, aktualnie toczy się postępowanie odwoławcze z inicjatywy UODO. Sprawa jest w toku i żadna ze stron nie uzyskała prawomocnego wyroku.
Zgodnie z ISMS obowiązującym w Spółce (Instrukcja nr WS 50/22 Członka Zarządu ds. Finansowych i Organizacyjnych, Sopockiego Towarzystwa Ubezpieczeń ERGO Hestia SA, z dnia 30 listopada 2022 r., w sprawie wprowadzenia Standardu dotyczącego klasyfikacji informacji obowiązującego w Spółce) informacje na temat prowadzonych postępowań sądowych i obsługi prawnej objęte są klauzulą poufności, z tego powodu nie mogą być udostępnione.
Niniejsza strona korzysta z plików cookies
Wykorzystujemy pliki cookie do spersonalizowania treści i reklam, aby oferować funkcje społecznościowe i analizować ruch w naszej witrynie. Informacje o tym, jak korzystasz z naszej witryny, udostępniamy partnerom społecznościowym, reklamowym i analitycznym. Partnerzy mogą połączyć te informacje z innymi danymi otrzymanymi od Ciebie lub uzyskanymi podczas korzystania z ich usług.
Współadministratorami danych osobowych są:
Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie, ul. Hestii 1, 81-731 Sopot,
Sopockie Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie ERGO Hestia S.A z siedzibą w Sopocie ul. Hestii 1, 81-731 Sopot ,
a w zakresie korzystania z usługi Piksel Facebooka współadministratorem jest również Facebook Ireland Limited z siedzibą w Dublinie, 4 Grand Canal Square, Grand Canal Harbour, Dublin 2, D02X525 Dublin.
Dane przetwarzane są w celach marketingowych, analitycznych i statystycznych.
Użytkownikowi przysługują prawa: dostępu do swoich danych osobowych, żądania ich sprostowania, usunięcia lub ograniczenia ich przetwarzania, wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania swoich danych osobowych, przenoszenia danych osobowych oraz prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego zajmującego się ochroną danych osobowych. Dane kontaktowe w celu skorzystania z ww. praw znajdują się w Oświadczeniu administratora danych. .
Marketingowe pliki cookies stosowane są w celu śledzenia użytkowników na stronach internetowych. Celem jest wyświetlanie reklam, które są istotne i interesujące dla poszczególnych użytkowników i tym samym bardziej cenne dla wydawców i reklamodawców strony trzeciej.
Statystyczne pliki cookies pomagają właścicielem stron internetowych zrozumieć, w jaki sposób różni użytkownicy zachowują się na stronie, gromadząc i zgłaszając anonimowe informacje.
Marketingowe pliki cookies
Wyrażam zgodę Nie wyrażam zgody
Statystyczne pliki cookies
Wyrażam zgodę Nie wyrażam zgody
Cookies podstawowych i marketingowych używamy zgodnie z polityką cookies